söndag 31 oktober 2010

Säsongen är över!

Träning är färskvara och man ska inte tro att man kan köra på som vanligt när man varit sjuk och inte tränat på två veckor. Det var dags idag för Yddingeloppet, 12km terräng i underbart höstväder. Jag vet att jag kan hålla 3.30fart i 10-12 km så det var planen när jag stod på startlinjen 11:00.

Första 2km gick på som beräknat 7min därefter började det gå tungt och det skulle visa sig att det skulle ansamlas cement i mina Salomon speed cross skor. Första km gick bra och jag kände som många andra lopp att första km går det lite tyngre men sedan kommer oftast kroppen igång och jag löper på i fint och jämnt tempo.
Dock inte idag, jag fick aldrig ner pulsen och känsla i kroppen var att detta kommer gå mycket tungt idag. Jag löpte på 1km till och vid 3km passeringen var det fortsatt tungt och kroppen hängde inte med, den ville göra något annat idag. Jag fortsätter i 3:30 fart med förhoppning att kroppen skulle komma igång men den bryts ned totalt och jag väljer att kliva av mellan 4 och 5 km. Tankarna gick till Per Elofsson i Salt Lake City (tror jag) när han gått in i väggen efter Müllegs vansinneskörning.


Fruktansvärt att behöva bryta men alternativet att gå ned till ex. 4:30 fart fanns inte på kartan. Allt eller inget är det för mig.

Konklusionen blir att inte anmäla sig om man inte är redo och haft en bra förberedelse. Därför hoppar jag över Bromölla Marathon om 2veckor. Kommer inte hinna mobilisera en löpform på två veckor. Lägger 2010 säsongen på hyllan nu och börjar sikta på 2011. Kommer dra igång men grundträningen redan i veckan. Ser fram emot detta.

2 kommentarer:

  1. Bra Mange!
    Helt rätt att kliva av - du börjar bli en vis man nu :-)

    SvaraRadera
  2. Sjukdom. Icke-träning. Tråkigt.

    SvaraRadera