torsdag 7 oktober 2010

Vad hände med snabbdistansen?



Jodå jag gav mig iväg 06:30 på onsdagen med förhoppning att springa snabbdistans. Lite väl tidigt att lägga in ett kvalitetspass men vad gör man inte för att livspusslet ska gå ihop. Sagt och gjort så drog jag iväg 2km i 5min fart för att värma upp sedan började fartökningen. Jag kör numera med kroppen som fartklocka och tanken var att hålla tilltänkt marathonfart på 4:00-3:55 fart men så fel jag fick.

De 15km jag sprang gjorde jag på 54 min 16sek vilket innebär en snitt fart på 3:37min/km. Första 2km gick åt till uppvärmning så de kan inte räknas in i fartträningen, vilket innebär att jag bör ha hållit runt 3:30 fart vilket är på tok för fort om jag nu skulle hålla marathonfart. Träningen dagen innan märkes något men tydligen inte på farten.

Försöker medvetet att inte springa med fotpod (som jag har) just för att få in fartkänslan i kroppen så att jag vet hur jag skall disponera krafterna i framtiden på långlopp. Det blev ett mycket bra pass ändå i överfart men det behövs det med och i framtiden kommer detta ske på betydligt kortare distanser, ex. 300-400hundringar.
Lunchpasset bestod sedan av återhämtningslöpning på 8km i 4:45fart.

Kommer att åka bort över helgen så ingen träning lördag och söndag. Återstående denna vecka blir kvällsjogg i kväll på 10km och fredag morgon/natt, distanspass i terräng på 16km.

Tar med mig någon av böckerna på bilderna, om det blir någon tid över;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar