måndag 20 september 2010

Gör jobbet!


Nyss hemkommen från ett intervallpass. Vi alla har våra älsklings och hatpass. Intervall träning tillhör inte mina älsklingspass och speciellt inte tusingar. Känslan när man är klar med dem är alldeles underbar men under intervallerna mår man nästan dåligt eller man mår dåligt, inte nästan men det är något som måste göras om man vill utvecklas och bli en bättre löpare. Och det vill jag så det är bara till att göra jobbet. Tror en hel del söker efter det perfekta upplägget för sin träning, rätt utsrustning och träningsupplägg som ändras inför varje år för att lyckas. Men jag tror att det många glömmer är jobbet som måste göras i ur och skur oavsett års tid eller om det är världens bästa fotbollsmatch på tv, så måste jobbet göras. Ingen annan som kommer göra det till dig/oss.

Jag har i princip två olika intervallpass som jag kör.
1: korta intervaller bestående av tusingar i 10km tävlingsfart, 3:30min/km
2: långa intervaller, 2-3km i halvmarathonfart, 3:40-45 min/km

En del distanspass kör jag i tilltänkt marathonfart, ca 3:50-4:00min/km.

Dagens pass blev 10 st tusingar (1km) i 3:40fart med 1min ståvila. Det gick inte fortare idag. Får skylla vädret på detta. Ihållande regn på en lerig stig i Pildammsparken gjorde det halt att springa på vissa partier. Var väl lite sliten i kroppen sedan bröllopet i helgen. Jag gjorde inte jobbet i helgen. Drack öl och åt god mat istället. Det måste man väl också få göra någon gång.

1 kommentar: