torsdag 23 september 2010

Ajajaj


Under tisdagens träningspass då jag skulle göra omvända utfallsteg small det till i höger höft. Ett skott liknande ljud som alla mina patienter beskriver när deras hälsena går av eller delvis av. Jag föll ned på golvet och blev riktigt rädd att musculus rectus femoris (lårets framsida hade gått av). Det första jag gjorde var att titta på låret för att se att muskeln satt kvar och inte glidit ned på låret vilket de kan göra om de släpper från sitt fäste. Den satt kvar!

Nästa test var att se hur pass omfattande skadan var genom att testa att lyfta benet/höften först med sträckt knäled och sedan med böjd knäled. Aktiverar olika muskler på detta sätt. Det märkliga var att dessa rörelser inte smärtade. Så vad hände egentligen eftersom det kändes som en bristning, svullnaden fanns där men ingen aktivitetssmärta utan bara när jag sätter muskeln på sträck.

Förmodligen har det blivit en ordentlig snapping hip med en irritation och retning av senan som glidit över en benstruktur. Tur i oturen att inget allvarligare hände. Jag kan cykla nästan obehindrat men ännu inte vågat ge mig på någon löpning.
Ska ut i kväll och testa springa 10km i lugnt tempo och om det funkar bra ska jag ta ett längre pass imorgon till jobbet, drygt 20 km.

Kvällens runda blir på bekostnad av Idol;) Som sagt jobbet måste göras och det handlar om prioriteringar dessutom lägger min fru vår son ikväll och då passar jag på att ta en liten runda i mörkret.

3 kommentarer:

  1. Huga. Råkade ut för det där i knät en gång. Det small som ett pistolskott. Inget hände men precis som du blev jag livrädd.
    Hinner du köra nån MTB på helgerna. Jag behöver någon som pacear. Maken får vara hemma med sonen när jag tränar och vice versa.

    SvaraRadera
  2. Ingen MTB denna helg men hör bara av dig så kan jag se om jag hänger med ditt tempo. Vore kul att köra ett pass tillsammans.

    SvaraRadera
  3. Haha, tempo? Efter denna katastrofala säsong har jag inget tempo på cykel. Jag maler mig fram. Är på landet denna helgen. Såg att du ska springa Bromölla, vi kommer också. Familjefejd på 10k.

    SvaraRadera