fredag 30 december 2011

Det rullar inte på längre

Att springa med en stockholmare kan vara alldeles underbart men också farligt. Fick äran i veckan att göra detta, springa med en stockholmare. Vi tog oss ut i skogen för att slippa vinden och för att få en härlig skogrunda. Efter 16km hugger det till i min vad men inte värre än att jag kan springa hem sista km. Väl efter duschen börjar det bli riktigt illa med tydliga inflammationstecken, rodnad, svullnad, smärta och värmeökning. Har dessutom börjat få svårt att gå. Gör lite tester på mig själv och kan starkt misstänka en mikrobristning i hälsenan.

Hur länge ska detta hålla mig borta från spåret!? ställde jag mig frågan. Dagen efter känns det betydligt bättre och jag kan gå obehindrat utan att halta men tröskelpasset var bara till att glömma men det gick fint att genomföra på cykel även om det var och är svårt att få upp pulsen på samma sätt som löpningen utan att gå över till en anaerob process.

Dag 3 från skadedagen räknat känns det ännu bättre och jag testar att ställa mig på löpbandet och bränner av 6,2 km då jag börjar känna en svag stramhet/smärta i senan och väljer då att kliva av. Säkerthetsåtgärd!

Förutom cykel och försiktig löpning gör jag självklart rehabövningar som tåhävningar och balansövningar för proprioceptionen
http://hemovningar.se/hem/oevningar/underben--fot/haelsenebesvaer/22-taahaevning-paa-trappa.aspx
http://hemovningar.se/hem/oevningar/underben--fot/haelsenebesvaer/22-taahaevning-paa-trappa.aspx
http://hemovningar.se/hem/oevningar/underben--fot/haelsenebesvaer/20-balansoevningar.aspxhttp:

Idag fredag känns det ännu bättre så jag kommer att förlänga dagenspass till 10-15km men det lär inte bli något sylvetserlopp i Malmö på nyårsafton vilket jag planerat.

Varför händer detta mig nu kan man som nördig idrottsmedicinare fundera över!? kan det bero på den ökade mängden senaste månaden eller bara en tillfällighet?
Tror inte riktigt på tillfälligheter när det gäller skador i alla fall inte när det gäller skador av överbelastningsskador. Skillnad då det gäller akuta skador. När jag träffar löpare på kliniken på jobbet som kommer med överbelastningsskador kommer vi sällan fram till den faktiska orsaken eftersom det är så komplext och orsakerna är ofta en summering av massa andra predisponerande faktorer..

Helgen blir intressant ur många perspektiv!

Gott Nytt År

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar