onsdag 7 december 2011

Bra start på veckan!

Bra start på veckan. De två första dagarna har jag fått ihop 3 st pass med en total längd på 47,5km varav ett tröskelpass igår. 10+10+10+5min i 3:35fart, sista 5min gick i 3:30 fart. Dessa långa intervaller låg tidigare för några månader sedan på 3:45-3:50 fart som är eller var min tänkta marathonfart.

Det kanske det är fortfarande men det känns som jag har en buffert nu som jag inte hade tidigare. Jag orkade ju inte hela vägen i Frankfurt men det ska jag göra i Rom om 3 månder. Läste ett blogg inlägg av min klubbkamrat i Hammarby om LCHF dieten. Det där med mat berör ju verkligen. Jag har alltid hållit mig till vanlig, enkel varierad kost hur flumigt det nu kan låta. Jag kan inte bli imponerad av människor som förlorat 5-10-15-20kg bara genom att äta soppor, tro f-n att dem tappar vikt när dem går in i en svältprocess. Men vad händer sedan efter soppdieten? Enligt långtidsstudier (4 års uppföljning) som man låtit göra har dem flesta återgått till samma ursprungsvikt. Alla dessa extrema dieter leder till en viktnedgång men dem är så pass extrema att väldigt få orkar behålla denna dieten och därmed faller man tillbaka till sina "gamla" vanor.

Så länge jag mår bra av den kosten jag äter och att den funkar med träningen så tänker jag inte ändra på min. Samma sak vad det gäller träningen. Så länge den funkar och jag sänker mina tider så tränar jag på med samma upplägg. Möjligt att det förändras med stigande ålder då det ofta kanske kräver lite mer återhämtning. Man behöver inte alltid titta på vad alla andra gör, även om det många gånger kan vara intressant så sväljer inte jag allt utan granskar det kritiskt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar