fredag 4 mars 2011

Ändrade planer

Jag är inte sen än att jag kan ändra mig vad gällande tävlingarna. I samråd med Per så kommer jag att stryka SM 100km med motiveringen att jag inte kommer att hinna återhämta mig till Lidingö Ultra 50k som går 3 veckor senare. Skaderisken är hög på 100km asfalts lopp och återhämtningen kräver sin tid.

Lidingö Ultra är dessutom högre prioriterad. Det finns en 50km klass också men jag stannar hellre hemma i Skåne och springer Heleneholms Marathon den 9 april istället. Då blir jag bara borta 1 dag från familjen (istället för en hel helg) som dessutom följer med mig till Malmö och stöttar mig på helensholms maran och langar lite sportdryck. Sprang just heleneholms maran förra året som då var Götalands mästerskapen i marathon. Jag vann min klass utan större motstånd på 2h54min.
Tävlingen är en fyrvarvs bana med gott om vätskestationer och bra med funktionärer som hejar på. Hoppas på bättre tid naturligtvis detta året och bättre väder då 2010 bjöd på en hel del vind. Bilden är från starten 2010 där jag precis startar klockan längs till höger i bild.

Jag kommer nu få 4 veckor mellan maran och Lidingö vilket är bra och tillräckligt för att man ska vara laddad och sugen på 50nya kilometer.

Träningen går förövrigt bra med runt 10mil/vecka. 3 kvalitetpass bestående av tröskel 1 och 2 samt långpassen runt 30km. Har ett långpass imorgon som "måste" hinnas med. Blir ett tidigt sådant eftersom jag börjar att föreläsa i anatomi 09:30. Startklar 05:30 och kommer att springa 2,5h. Någon som är sugen så är ni hjärtligt välkomna, bara kul med sällskap tidigt en lördagsmorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar