tisdag 24 januari 2012

Stanna upp!

Jag anser mig själv inte som någon elitlöpare, speciellt inte när jag träffar David N. Då känner man sig ganska mycket motionär och det är väl det jag är också. Men jävlar vad snabb denna motionären ska bli;)

Men då måste jag nog lära mig att stanna upp och tänka till och inte underskatta återhämtningen vilket jag kan vara väldigt bra på.

När jag träffar andra löpare som både springer långsammare och mindre veckodos än mig så skulle dem kanske kalla mig för elitlöpare, men då får man nog bevisa att man kan vara kvivkare på banan än vad jag visat än så länge. För mig spelar det ingen större roll vad man är eller kallas, för jag försöker springa så långt, så snabbt och så smart som möjligt med de förutsättningar jag har. Men visst måste man erkänna att man sträcker på sig lite när någon tycker att man är en elitlöpare, sen vad man själv tycker är en annan sak.

Något som kan drabba löpare som springer mycket är överträning. Träning på lite högre nivå handlar en del om att flytta och tänja på sina gränser. En gräns som inte är tydlig att se och känna om man inte lyssnar på kroppen. Ändå så går folk i denna fällan och det kan bero på att gränsen är väldigt hårfin.

Vad ska man då lyssna efter när det gäller överträning?
- Omotiverad
- Stagnation i utveckling?
- Mör i kroppen (över längre tid)
- Långsammare intervalltider
- Förhöjd vilopuls etc.
Detta som fortgår under en längre period och inte på enskilda pass som kan ha en annan förklaring.

Några av punkterna uppfyller jag såsom mör i kroppen och att jag orkar inte hålla den farten som jag annars brukar kunna hålla på tröskel passen. Får liksom slita hårdare och detta är naturligtvis inte bra för återhämtning och man hamnar lätt i en negativ spiral.  Detta har pågått under ca 2 veckor och första tolkningen var att jag pumpat på bra med träningen och att jag var mera sliten men det vill inte släppa riktigt.

Det blir bättre då jag minskat farten på distanspassen från 4:40 till 5 min fart vilket gav effekten att jag blev något piggare men inte helt hundra. Får nog bara ge det lite tid och fokucera på vila, kost, stressa mindre, ja helt enkelt det som kallas för återhämtning som kan innehålla stretching, massage etc. eller bara stanna upp och tänk efter, titta tillbaka och lär av misstagen och försök åtgärda dessa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar