söndag 2 januari 2011

Nu drar det igång!

Nu i januari tänkte jag dra igång med träningen seriöst igen. December månad har ju som sagt varit en underhållningsmånad. Tänkt och köra en hård vecka och en lätt vecka för att sedan börja om igen med en hård och en lätt träningsvecka. Januari kommer bestå av mycket distans och en liten portion fart för att behålla farten i kroppen och skadeförebyggande. Februari kommer det fortfarande bli mycket distans men att jag har 3 fasta pass som SKALL göras,

Långa intervaller, 2-3km
Korta intervaller, 400-1000m
Långdistans, 30-40km

Första tävlingen ligger i slutet på mars vilket blir Urviks Ultra, inte klart än.

För återgå till de hårda och lätta veckorna så är målet att få ihop 100km löpning under de hårda veckorna och de lättare veckorna runt 50km för att ändå få kontinuiteten. Få se om jag klara av att hålla detta men det tror jag om jag bara får hålla mig frisk. Någon mer detaljerad träningsprogram blir det inte utan jag vill kunna vara flexibel i min träning, jobbet och med familjen. Har svårt att följa ett träningsprogram slaviskt, blir bara besviken när jag ändå inte kan hålla det. Kommer dessvärre också träna en hel del själv vilket jag har gjort mycket tidigare också så inte större förändring där. Trivs ganska bra med att träna själv då man inte behöver passa tider etc. men det finns ju nackdelar också.

Första veckan kommer att bli en lätt vecka för att börja anpassa  kroppen till hårdare belastning. Räknar med att komma upp till mina mål om ca 4 veckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar