måndag 24 januari 2011

Bra känsla i kroppen!

Med 15 pass på de senaste 11 dagar var jag i behov av en vilodag förra veckan och den tog jag på fredagen. Inledde veckan bra med långa intervaller,  4 gånger 2500m. 3 första gick i 3:50fart och den sista tryckte jag på lite så den gick i 3:20fart. Ett litet mål jag har med en del träningspass är just att lägga in en fartökning i slutet av distanspassen och på intervallerna. Förhoppningsvis leder detta till att man har lite mer att ge i slutet av tävlingarna också.

Resten av veckan trodde jag inte att jag skulle kunna få till så mycket löpträning pga rivningsarbete. Finns det något manligare än att riva saker!? med slägga och kofot angrepp jag, min far och svärfar huset (som fortfarande står kvar) och trappan. Fru och barn hade fått lämna huset, riktigt tråkigt att större delen av helgen inte kunde spenderas med dem.

Min bror som springer lite när han känner för det skulle springa till mina föräldrar eftersom vi skulle på middag hos dem och hade utmanat mig på denna 18km sträcka. Han skulle starta 30min innan mig och när det gäller tävling oavsett form så går jag igång på det.

Med endast frukost och en muffins på förmiddagen gick jag ut i ett rasande tempo 14:30 på lördagen och passerade 10km på 35min45sek. Skulle detta hålla?, jag spände bågen och satsade, hade inget att förlora.  Efter 15km hade jag tagit 30min på brodern. När jag kom ikapp hälsade jag och sprang bara vidare, tänkte ett tag att ta sällskap med honom sista 3km men jag hade sådan fin fart och flytt i steget att jag fortsatte. Vi skulle ju ändå ses hemma hos mina föräldrar. Tiden slutade på 1h 06min på ca 18km vilket ger en snittfart på 3:43min/km.

Det blev ett riktigt bra fartpass till slut trotts begränsad energi i kroppen och ett kvitto på att farterna börjar komma. Söndagen bestod av ytterliggare rivningsarbete och lätt runda på 11km.

Totalt ca 77km löpning med 2 kvalitetspass, långa  intervaller och ett tempopass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar