tisdag 4 januari 2011

Årskrönika

2010 började med en lätt upptrappning med löpningen och den bestod enbart av lugn distansträning. Ingen fartträning överhuvudtaget. Hur skall man kunna prestera något med enbart distanspass i kroppen?
Anledningen till detta var min hjärtmuskelinflammation som jag drog på mig sent 2009 vilket även år 2010 fick lida för.

Första tävlingen var Ursviks Ultra som består av en tuff och då menar jag tuff 75km terränglöpning med start 24:00. Jag åkte upp till Stockholm med ett mål och det var att kunna genomföra loppet utan några hjärtsymtom och med noll tolerans. Minsta hjärttecken så bryter jag. Efter 45km och en tredejplats bröt jag loppet då jag började få stickningar i bröstet och i vänster armen. Besviken åkte jag hem till Malmö igen över att jag bröt men stolt över mig själv att jag lyssnade på mitt hjärta.

Nästa tävling var den 9:e april på himmaplan, Götalands mästerskapen i marathon. Ingen större konkurrens vilket gjorde att jag vann min klass Män Sen. och blev 2:a totalt på tiden 2h 55min. Tiden är jag nöjd med eftersom jag totalt fick ihop kanske 2-3 fartpass under våren. Ska bli kul och se vad marathontiden blir 2011 med en förhoppningsvis bra försäsong.

Månaden senare stod jag på startlinjen igen i Stockholm då det var dags för Lidingö Ultra, 50km terräng. 5 grader varmt och periodvis starka vindar gav inte de bästa förutsättningarna men 3 h och 50 min senare staplade jag in på en 4:e plats. Tiden och resultatet är jag nöjd med.

Juni/juli planerade jag in lite kortare distanser mer för att få fart på benen till höstens tävlingar. halvmarorna, Broloppet på tiden 1h 18min och Veberödsrundan på tiden 1h 19min är tider som jag inte är nöjd med men med så lite fartträning så kan man inte begära mer.

Augusti drog jag och tre multisportkamrater i Team Craft till Norge och körde en 24h tävling. Så jäkla roligt med multisport och den team känslan när man hjälper och blir hjälpt. Trivs riktigt bra med killarna och tjejerna i laget.

Hösten bestod av sjukdomar som matchade precis in på tävlingsdatumen. Sörmlands Ultra Marathon blev inställd för min del pga. sjukdom liksom Markusloppet, 50km terräng och Tjurruset i Stockholm.

Tog därefter en tidig säsongsvila på drygt 2 veckor där jag inte rörde en fena. Drog igång med träningen försiktigt i november/december och nu i januari drar det igång på allvar.

Ser fram emot säsongen 2011 där jag hoppas att det kommer hända en del på tiderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar