måndag 29 november 2010

Snö och kvalitetspass.

Veckan som gått bestod av 7 löppass på 6 dagar och en vilodag. Antalet mil är inte mycket att skryta med, 65km. Men...... veckan bestod av 2 st kvalitetspass bestående av långa intervaller i from av stege, 10-8-6 min i 4 fart och det andra kvalitetspasset blev korta intervaller, 12 st 30sek.

En medveten strategi jag kommer  jobba med detta året till skillnad från förra året att bibehålla fartpassen. Dels tror jag mycket på dessa ur skadesynvinkel att jag får jobba med andra muskelfiber typer och inte bara distansträna, även om det är högsta prioritet den tiden på året men en vecka med kortare pass och lite bättre fart är inte fel tror jag. Dessutom så finns det väl inget bättre sätt att öka sin syreupptagnings förmåga än att träna intervaller.

Söndagens runda blev en 15km distanslöpning i bokskogen, obanat. Tycker det är rätt härligt att springa i snön även om det slår av på farten. Bjuder på lite bilder från rundan och en video som man lätt blir sjösjuk av.Dagens lunchpass bestod av 13 km på löpband i tilltänkt marathonfart, 4min/km. Det bådar gott eftersom min puls låg stadigt på drygt 150 slag av totalt 187 vilket blir 80% av max. Skall nog funka, har nästan 6 månader till nästa marathontävling.

1 kommentar: