måndag 13 februari 2012

Mängd och fart !

Mängden fanns där även om den var något reducerad men farten fanns inte, dels på grund utav skadan i vaden. Den har gett med sig och nu vågar jag springa lite snabbare också. Gårdagens pass var skönt på många sätt, dels det vågrätta snöandet som piskade mig i ansiktet och dels för att jag kunde och kroppen tillät mig att springa ned mot 3:10-3-20 fart.

Tappar man lite fart är det lätt att tvivla på sin form och man kan känna sig lite sunkig men det tar oftast inte lång tid med fartträning innan man hittat tillbaka till den "rätta känslan" igen. För mig tog det ca 2 veckor med successivt ökad fartträning till känslan återfanns. Har man däremot av någon anledning missat mängdträningen är den klart svårare att hinna ikapp, upplever jag det.

Veckan som gått var svår att få till vad gällande träningen och övriga aktiviteter. Onsdag-Fredag var jag på kurs hela dagarna vilket innebär att jag inte hade min 120min lunch med träning. Fick ändå ihop 102km med god kvalitè. Fredagens progressiva långpass på 31km med fartökning från 4, 3:55, 3:50, 3:45 var 5:e km var tufft men nyttigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar