måndag 3 oktober 2011

Dieselmotor

Vilken löpvecka det har varit, tänker då främst på vädret även om min egen träning har gått bra och jag passerade även denna veckan 100km. Även  om vädret är underbart just nu så ser jag framemot vintern och då menar jag en riktig vinter som vi hade förra året med mycket kyla och snö. Snöskottningen kan jag ta, kan tycka det är lite mysigt att sticka ut med dobbade skor och höra knarret i snön under skorna. Att springa med pannlampa på en snöbeklädd skogsstig är något helt annat än när det inte finns någon snö. Med snön blir det betydligt ljusare (som om det kom som någon överraskning för er) och ljuden dämpas. Ja det är en härlig känsla.

Tänkte på min fart i veckan då jag kan konstatera att jag har förmodligen inte mer fart i benen än 3:20-3:30 fart med den formen jag är i nu och det tar en evighet att komma in flytet då jag kör mina tröskelpass. Jag tar det som något positivt eftersom jag är och kommer under en längre tid förbli långdistansare, jag har helt enkelt inte farten till 10km där det just nu går för fort för mig men på längre distanser känner jag mig mer bekväm i. Jag har en dieselmotor i mig utan turbo men det går att trimma.

Tröskelpassen är grymt viktiga för mig liksom långpassen på 36-38km som jag körde i strålande väder i fredags. Fick äran att träffa Johan på Värnhemstorget även om jag hade hoppats på att han skulle slita av sin skjorta och finbyxor och stå redo i löparkläder och fråga om han fick följa med på långpasset. Hade varit kul med lite sällskap få jag hade 35km kvar att springa när jag träffade honom. Det blev ett kort "hej på dig" på övergångsstället sedan tog jag riktning mot Bokskogen, sprang ett extra varv på 10km slingan och sedan asfalt hem.

Veckan som är här nu blir en något lugnare med hela två vilodagar då Per tyckte att jag verkade sliten och jag kan bara skriva under på det men löpsuget är stort fortfarande och jag blev lite "besviken" på en extra vilodag men det behöver jag säkert. På fredag startar jag kl 12:00 från centrala Malmö ett långpass på 38km och om någon är sugen på att springa hela sträckan eller vill möta upp någonstans är ni mer än välkomna att höra av er, för sällskap kan behövas.

3 kommentarer:

  1. MAGNUS
    Härligt för dig få äran att få träffa mig, HAHA :-) Snarare tvärt om.. Blev duktigt sugen på att hänga på.
    ..har förmodligen inte mer fart i benen än 3:20-3:30.. eehh.. Rätt fort kan man väl säga. Inga dåliga tröskelpass.
    Vad räknar du med för tid på Maran den 30 okt?
    Hade gärna hängt med på fred. Slutar kneget 14.30. Blir lite väl tajt. Hade annars varit riktigt kul. Skall du ut ngt i helgen?

    Måste få fråga dig en sak som nybörjare(om du har tid).
    Om ca 2 veckor är det Växjö Marathon och blev faktiskt lite småsugen att testa en så här lång distans (1:a gången). Är bara lite tveksam om jag har tillräckligt med "mil" i benen. Vill helst hålla ett tag till :-) Vill klara en tid på ca tre timmar (lite mer kanske). Hur skall man i så fall köra nu de 2 sista veckorna. "Lagom" hårt? Bara trivseljogg kanske? Ngt långt distanspass alt tröskelpass? Min träningsdagbok:
    www.jogg.se/joggare/flås
    Kör hårt, Bästa hälsn
    //J

    SvaraRadera
  2. Två veckor kvar så bör man börja ta det lite lugnare. Något kortare intervallpass veckan innan vore på sin plats typ 5-8st tusingar eller något kortare för att få lite överfart. Sista veckan brukar jag ta det lugnt med farten. Vilar helt 2-3dagar och dagen innan tävlingen 20-25min lätt jogg för att väcka kroppen.
    känner du dig tveksam som hoppa över tävlingen och se till att ha en bra grund med mängd innan men jag tvivlar inte en sekund på att du inte klarar det. Klart att du gör. Ta din halvmaratid och lägg på ca10-20min så har du din marathonfart ca, om det nu hade varit så enkelt. Kan spricka om man inte kört distansen innan oavsett om gjort det på träning eller tävling.

    Du kan också åka dit och se till att mara premiären blir avklarad och samla på dig massa erfarenheter som distansen gör. Man ska ha respekt för distansen och det tror jag gäller alla distanser men DU ska inte vara rädd för den.

    Kör hårt!

    Lördag tänkte jag vila och på söndag är det 2 ggr 20min i 3:30 fart som gäller.
    Efter Frankfurt blir det annan typ av träning för mig så då kan vi ha sällskap i vintermörkret.

    SvaraRadera
  3. Hej. Tack för din info.
    Jag kommer att köra på "marapremiär" den 15 okt. :-)
    Hoppas på en riktigt schysst "prova på-feeling" (hoppas att du förstår hur jag menar..) och mer erfarenhet.
    Var ute en sväng igår och sprang och bestämde mig då för att delta i loppet. Har även tänkt ut en realistisk taktik som jag hoppas håller. Vet nu hur jag skall träna fram till nästa lör, kanonbra. :-) Återkommer om hur det gick..
    Kör hårt du med!

    SvaraRadera