måndag 17 oktober 2011

Testlopp med goda besked

Söndagen bestod av en kall men strålande dag då jag skulle springa ett testlopp på egen maskin. Enligt Per så ska man kunna springa maran i den farten om jag klarade av testloppet på 22km i marathonfart. Kan låta lite enkelt och kort men när jag är i Frankfurt har jag inte 80km i benen på dem fem senaste dagarna så det kan nog stämma rätt bra och Per har ju lite erfarenhet sedan tidigare.

Trotts mina 80km i benen innan så valde jag en kuperad runda med en del rejäla backar varav den längsta är 2,1km lång. Om jag inte skulle lyckas hålla min mara fart på 3:45-3:50 så kunde jag alltid använda kuperingen som alibi och ändå åka till Tyskland med självförtroendet i topp.

Värmde upp i 2km sedan drog jag iväg i 3:48 fart och den farten blev bara snabbare och snabbare oavsett backe eller inte. Första 20km låg jag i 3:46 fart och kunde till och med gå ned till 3:50fart för att åtrehämta mig och dem sista två km ökade jag till 3:35-3:40fart. Stannade med en underbar känsla i kroppen och joggade hemåt med ett leende på läpparna.

Återhämtningen bestod sedan av smörgåstårta, besök på lekplatsen och våfflor på kvällen. Sängen besökte jag redan vi 21 tiden och så lär det bli resten av veckan för att inte dra på sig någon infektion eller maginfluensa som stora grabben fick i helgen. Men på tisdag och onsdag får jag som vanligt pressa mig för att titta på CL fotboll.

Denna veckan består av lugn löpning med några fartökningar och ett Manchester derby på söndag. Då ska jag försöka hinna med ett 5km testlopp i England. Blir kanske naturligt om vi hamnar i något huliganbråk. Men då kommer jag göra klart för bråkmakarna innan att jag bara tänkt springa 5km med tanke på återhämtningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar