måndag 10 oktober 2011

Mitt i hästtävling

Att hösten är här märker inte jag av så mycket. Jag njuter av varje träningspass just nu och hösten märker jag inte av, inte mer än att temperaturen börjat falla. Varje gång jag har varit ute och tränat har solen lyst och värmt gott på mig. Söndagens tröskelpass var inget undantag även om det var lite kallt men inte så pass att jag hade tvingats till långbyxor, nejdå shorts och en bra vindjacka blev bra. Hade nog valt långa byxor om jag det hade varit ett lugnare pass men nu var det 2 gånger 20min i 3:35-3:40fart och det hade jag bestämt mig för att hålla no matter what!

Trotts backar så pumpade jag på men inte så pass hårt att jag drog på mig mjölksyra för det händer ändå inte under ett marathon. Så därför behöver jag ingen syraträning. Trodde jag skulle vara själv ute då jag valde små små vägar att springa på men den vägen har nog aldrig varit mer trafikerad för det skulle visa sig 4km in på vägen att jag hamnat i en hästtävling så inte så konstigt med all trafik.

Sista veckan med "hård" träning sedan följer en vecka med reducerad mängd på 60-70km. Efter lite velande hit och dit så har jag bestämt mig för att springa med klocka i Frankfurt och det kan kanske vara rätt skönt. Risken finns att utgångsfarten blir lite för hög då man lätt kan dras med på en sådan stor tävling. Mycket folk och många duktiga löpare som kan lura in mig i ett tempo som jag inte kan hålla hela vägen och den vinsten eller tidsbufferten som jag vinner i början lär jag förlora flera gånger om på sista halvan.

När det börjar bli lite pirrigt i magen brukar jag tänka på att herregud det är ju bara en tävling och du gör det som du tycker är bland det roligaste som finns, så ut och njut och gör det du har tränat och är bra på, SPRING!

2 kommentarer:

  1. Testa detta om det skulle kännas segt sista milen :-)

    http://www.dn.se/sport/tog-bussen-under-maratonloppet

    SvaraRadera