onsdag 28 september 2011

Goda besked på dagens test

Körde idag ett test inför Frankfurt. 18km i tänkt marathonfart stod på programmet. Värmde upp 2km  i ett soligt Malmö runt Pildammsparken för att sedan dra igång i 3:45fart i 18km. Första 8km gick trögt men som en riktig långlöpare man är så kom jag igång efter 8-10km och jag kunde rulla på med god känsla. Farten pendlade dock lite mellan 3:45 och 3:50min/km. Joggade ned i 3km med en härlig känsla i kroppen. Det var ett skönt besked jag fick idag med tanke på att kroppen inte mår bra. Känner mig ganska nedtränad efter veckor av tung träning med mycket fart och distans. Med detta som utgång då jag startade dagens pass är jag nöjd och tvivlar inte en sekund på att jag kan klara att hålla 3:48 fart om 5veckor. Då står jag på startlinjen med en betydligt fräschare kropp och ett enormt löpsug samt en publik som lyfter fram mig längs Frankfurts gator. Bara det gör att man kan "orka" behålla farten plus kanske någon som jag kan springa och hålla handen och hjälpas åt med farten.

Nu väntar drygt 2 veckor fortsatt tuff träning sedan betydligt lugnare träning som ska ge en sk. superkompensation. Om jag lyckas hålla den tänkta farten återstår att se för det gäller att ha "den där dagen" då kilometerpasseringarna bara flyger förbi en men jag också sprungit dem tävlingarna som jag fått kämpa för varje kilometer och det upplevs som att det tar en evighet till nästa kilometerpassering.

Men nu vet jag att farten och uthålligheten finns där.

1 kommentar: