fredag 11 februari 2011

Hjälp på väg!

Denna veckan har gått väldigt bra med löpningen. Flera distanspass och än så länge två stycken kvalitetspass. Första kvalitetspasset genomfördes i tisdags med 20km snabbdistans som avverkades i 3:50fart/km. Däremellan fram till idag har det bara blivit "miltugg" att samla ihop lite distans. Dagens två pass bestod av 10km i lugn fart och andra passet blev 8km där jag under första kilometern sprang i 4:50fart och andra kilometern i 3:30fart därefter 4:50fart i en kilometer osv. För mig passar det bäst att träna fler men kortare pass än färre och långa, även om det är det jag ska tävla i men det funkar inte riktigt för mig att vara borta så länge. Tror inte träningseffekten blir mycket sämre för det.

En av Sveriges absolut bästa marathonlöpare springer tydligen inte mer än 60min pass men det blir ganska många sådana. Jag får se lite hur träningen förändras nu när jag kommit i kontakt med en duktig (vad jag hört) löptränare i Hammarby Friidrott, Per Synnerman som ska hjälpa mig med träningsupplägget, uppföljning och feedback utefter mina förutsättningar.
Jag har tidigare hävdat att jag förmodligen inte kommer följa ett träningsprogram slavisk ändå men vem har sagt att jag ska följa detta slavist;)

Har kommit till en viss nivå nu där jag känner att jag behöver någon som jag kan bolla lite löpartankar med och för att hålla motivationen uppe hela säsongen (inte för att det varit något problem innan) och ffa att få kvalitet på all träning. Har en period känt att det ibland blir lite väl mycket "samla på sig km pass" utan egentligt syfte. Ett exempel är ju om jag ex. känner att man hänger med första 30km på ett marathon med sedan tappar mot slutet bör kanske träningen förändras något och där bla. kommer säkert Per vara till stor nytta. Kommer som sagt att bli spännande och hoppas på sikt att det ska utveckla mig som löpare.

På lördag blir det "vila", köra till tippen dumpar lite skit. Barnbio och ölprovning skall också hinnas med dock vid två separat tillfällen. Söndag planeras det 20km distans i skogen och om det passet genomförs så har mina fötter släpat runt på denna kropp i 103km denna veckan.

Vill till slut rikta ett tack till Salomon för god service. Skickade ett mail  och önskade nya tävlingsskor till trailsäsongen och utan man hunnit blinka (lite överdrivit) så ligger dem på lådan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar