måndag 6 december 2010

Varför vilar man inte när man ska?

Förra veckan tränade jag på bra och sprang 4 mil på de två första dagarna. Dag 3 fick jag halsont och dag 4 dvs på torsdagen kändes bra i halsen så jag gav mig ut på en lätt 10km runda. Vad händer, jo naturligtvis behövde kroppen en dags vila till och istället åker jag på en förkylning som var sju resor värre än den som jag hade tidigare. Har nu varit hemma hela helgen utan träning och något sängläge blir det inte utan helgen spenderades med sonen som fått dille på att bygga tält och grottor av kuddar, filtar och mattor. Att man lever en elitidrottares liv är synd att säga. När jag läser andras bloggar kan man inte annat än drömma om (inte för att jag vill vara utan min son). "mellan första och andra passet fick jag en välbehövlig vila i horisontal läge i soffan"

Livet som familjefar och löpare finns det inget som heter vila mellan passen. Vilan här består av pulkdragning, brottningsmatch med sonen varje gång man ska ta på honom tre lager kläder och en overall på detta. Handskar som ramlar av hela tiden och en mössa som han vägrar att ta på sig. Inte ens på natten hinner man komma ned till vilopuls förrän grabben kommer in och ska leka kurragömma vid 04:00 tiden. Mat som kastas in i munnen och man hinner smaka vad det var för något man åt först vid sista tuggan. När jag läste min första idrottsmedicinkurs fick jag lära mig att man skall tugga 50gånger per varje instoppad sked/gaffel, yeh right, dream on! möjligtvis 50gånger på en vecka.

Men jag är inte bitter, trivs utmärkt som familjefar och löpare och bättre tider kommer.

Får se det som en förberedelse till Ursviks Ultra som går under natten. Då kommer jag vara piggare än de flesta;)
Vilar idag också men kommer ta ett lättare pass imorgon sedan skall man vara igång igen. Väntar också på vinterkräksjuka som jag brukar få i mitten på december. Kanske det inte blir något eftersom det inte blir något julbord med jobbet i år.

2 kommentarer:

  1. Skönt att hör att du har det lika besvärligt med tiden för vila och återhämnting :-)
    Fördelen som familjefar är ju att man alltid kör någon form av lågintensev träning ala Bosse - långt, långe och långsamt
    Tror du på det?

    SvaraRadera
  2. Absolut tror jag på det.
    Om inte minst för det skadeförebyggande genom att långsamt bygga upp e uthållithet i vävnaden och då ffa. senorna som har en längre återhämtningstid.
    Viktigt att tänka på vid kvalitetspassen.

    SvaraRadera