måndag 15 augusti 2011

Malmö Halvmaraton

Regn och blåst bjöds på i Skåne med två timmar kvar till starten. Familjen valde att stanna hemma men det skulle visa sig det fanns fler som skulle stödja mig på ett fantastiskt sätt, Pelle min "gamla" granne dök upp lite varstans som gubben i lådan längs banan som med sin tre växlade cykel. David Nilsson med glansiga ögon tittade också förbi i starten och vid 5km passeringen med stöttande ord. Mina föräldrar stod och huttrade i start och mål området.

En timme innan starten slutade det att regna men blåsten fanns där än men det är lika för alla och bor man i Skåne betraktar man 7m/s som nästan vindstilla. får börja med att skriva att jag är nöjd med det mesta, tittade inte på klockan särskilt mycket och dem gångerna jag gjorde det, brydde jag mig inte ändå vad som visades. Starten är jag också nöjd med då jag gick ut lite lugnare och lät 5-6 löpare springa förbi mig mellan 2-6km utan att drabbas av panik, lår dem springa jag kommer ikapp dem ändå innan målgång tänkte jag. Efter 6km kändes kroppen uppvärmd och jag kunde börja min jakt. Ökade kilometerfarten till ca 3:38 och höll detta hela vägen in till mål och plockade placering efter placering. Dem som tidigare hade sprungit förbi mig sprang jag nu förbi vilket gjorde mig än starkare. 10km passerades på 36:20 och den goda känslan fanns kvar. Tempot kändes nästan behagligt och jag skulle gärna vilja fortsätta till 42km och se vad sluttiden skulle kunna landa på.... men men det tar vi en annan gång.

Jag lyckades hålla samma fart hela vägen in i mål men det fanns inte mycket krafter kvar till en fartökning. Ganska fascinerande att ex. 3:38 fart känns bra och man skulle kunna fortsätta ett tag till men en ökning till 3:36 skulle jag förmodligen inte bemästra en längre stund. Snacka om att marginalerna är små till tröskeln.

Jag hade samma sällskap tillsammans med 3 andra löpare mellan 16-19km där den ena drog iväg vid 19km passeringen och jag bestämde mig för att hänga på eftersom jag hade krafter kvar. Vi hade följe fram till 20,7km där han hade en växel till och det hade inte jag. Målgång på 1h17min 24sek. och en 14:e plats totalt.

Nöjd åkte jag därifrån med ännu mer motivation och inspiration till att fortsätta träna löpning.

4 kommentarer:

  1. Bra jobbat :-)
    Låter som en schysst taktik att börja plocka placeringar efter 6 km..

    SvaraRadera
  2. Frankfurt marathon 30okt.? ett äventyr du kan tänka dig?

    SvaraRadera
  3. Tack Magnus!
    Klart att man är sugen på fler lopp som t ex Franfurt Marathon. Det här med marathon har inte varit aktuellt för mig än. Så här tänker jag. Är rätt så "nybörjare" på det här med löpning och har inte hållit på mer än ca 1,5 år. Har definitivt inte några långa distanser i benen än (kände detta tydligt i slutet av loppet i lördags). De lopp jag genomfört (5st) har jag hittills slagit personliga rekord och kurvan har minst sagt pekat rakt upp. Den här kroppen är 37 år gammal och är lite rädd för att dra på mig ev skador om jag pressar mig så att jag sprängs vid varje lopp (är definitivt inte uppväxt med löpning). Det jag har funderat lite på är Köpenhamn Marathon i maj nästa år. Blir det inte för "bra" att gå på en mara nu i höst? Skall du dit?

    SvaraRadera
  4. Ja jag tänkte åka i oktober.
    Kan kanske bli lite häftigt med en mara men har du inga tidsmål utan "bara" ska genomföra den så kommer du att fixa den "lätt" En nyttig lärdom är det trotts allt att springa en mara.
    Om man däremot har tidsmål så kan man kanske lätt stressa fram en överbelastningsskada.

    SvaraRadera