fredag 25 november 2011

Planering är A och O

Hösten och vintern är alltid en inspirerande period även om det kan ibland kan kännas fruktansvärt tung period att träna i, mörker och kyla kombinerat med vind och regn i Skåne. Men varför klaga (även om det kan vara grymt skönt att få göra det ibland) får skylla mig själv som bor kvar men å andra sidan kan man köra barmarksträning året om utan att kvalitetspassen blir nämnvärt störda. Vart kommer då inspirationen ifrån och vad gör att hösten är så inspirerande, jo planering.

Efter min militärtjänstgöring som prickskytt i Kiruna (där allting skulle vara snyggt och rent) har jag helt tappat det och kan slänga träningskläder lite hur som helt bara för att,och jag önskar ibland att mina dåvarande befäl står i mitt vardagsrum och tittar på oordningen och känner doften av 2 dagar gammal svett och inte kan dem göra något, hehe vad jag skulle njuta. Men när det gäller träningen, jobbet och familjen måste det planeras och det har hjälpt mig att få till mina passen.

Löpsuget och träningslusten inför höst och vinter är stor och kroppen "skriker" efter mer träning och den har sagt till mig att den tål mer träning också. Jag tror säkert att jag skulle kunna utvecklas och kapa mina tider ännu mer bara genom att fortsätta träna som jag gör nu men eftersom jag har planerat för mer träning och kroppen vill öka träningsdosen så gör jag det. Varför vänta med detta när jag är redo. Det kommer inte ske någon större förändring i träningen i sig utan, det blir samma typ av pass men jag kommer att springa längre och fortare helt enkelt. Passen kommer fortfarande ske på dagtid, då kvällarna är öronmärkta till familjen och återhämtningen. Där har jag nog den viktigaste aspekten att tänka på. För vad hjälper det mig om jag ökar träningsdosen om jag bara drar på mig massa sjukdomar pga dålig återhämtning, INGENTING! då är det bättre att träna på dagens nivå och hålla mig frisk än att få massa avbrott i träningen.

Hellre mindre och ofta än mycket och sällan!

Hur kan jag då veta att kroppen är redo. Återhämtningen går snabbare och snabbare, farten blir snabbare, benen och ffa. huvudet vill springa längre, har haft ett skadefritt år, jag listan skulle kunna göras lång. Ökningen kommer att ske med ca 20-30km i veckan, dvs. från 100km till 120-130km/vecka. Hur kroppen reagerar på detta återstår att se, annars är det väl inte svårare än att ta några steg tillbaka och vänta med dosökningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar