måndag 2 november 2009

Ofrivillig vila!


Sprang ett 50km terränglopp för drygt en vecka sedan och efter ca 35km fick jag ett tryck över bröstet med utstrålningar ut i vänster arm. Tänkte HJÄRTAT direkt och klok som jag är bröt jag loppet. Besvären tilltog i bilen på väg hem så jag betsämde mig för att åka direkt till akuten.


Där "fastnade" jag i 48 timmar med elektroder kopplade runt bröstet. Det visade sig efter flertal blodprover att jag drabbats av perimyokardit (hjärtmuskelinflammation)

Blev ordinerad 3 veckors vila:(


Har fått återbsökstid om 3veckor för ett arbets EKG och om allt är bra då är det bara att påbörja träningen igen.


Konklusionen av detta är TRÄNA/TÄVLA INTE MED EN INFEKTION I KROPPEN!

Är själv medveten om detta och följer alltid följande regler;

- feber, träna inte

- halsont, träna inte


Hade inget av detta innan loppet men hade senaste tre dagarna kännt mig lite hängig.

Har förmodligen tränat många gånger tidigare med lättare infektion i kroppen men skillnaden nu var att jag belastade hjärtat maximalt under 3h 21min.


Träna på och lyssna på kroppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar